Filmproduktion: teknik og tekniske discipliner

Filter
Filter
Sorter efterSorter Nyeste
  • af Jens Locher
    48,99 kr.

    Leder du efter tidløse tips til at skrive et filmmanuskript?Forfatteren til denne bog fra 1916 giver her eksempler på gode filmmanuskripter og en række uvurderlige råd til, hvad man skal, og hvad man ikke skal, hvis man vil have sit filmmanuskript antaget hos et produktionsselskab.Rådene berører temaer som logik i billederne, helte og heltinder, spænding, omkostninger, længde, filmatiseringer og miljø.Bogen henvender sig til spirende manuskriptforfattere og læsere, der er interesseret i filmens tidlige historie i Danmark.Jens Locher (1889-1952) var en dansk forfatter, som skrev romaner, humoristiske skrifter, børnebøger og radiospil. Ud over at være forfatter arbejdede han som journalist for bl.a. Berlingske Tidende og Nationaltidende, og var i øvrigt ansat som kunstnerisk direktør i Nordisk Film i en kortere periode. Hans mest berømte værk var det ekstremt succesfulde hørespil ”Familien Hansen”, som blev sendt på DR i en årrække fra 1929 til 1949.

  • af Karl Roos
    69,00 kr.

    Hvordan laver man et filmmanuskript? Det findes der ikke nogen enkelt opskrift på, men derfor har filmen alligevel visse elementer, som man må tage højde for i arbejdet med manuskriptet. I denne bog, der udkom første gang i 1940, gennemgår den danske manuskriptforfatter og instruktør Karl Roos blandt andet filmens sprog og fortælleteknik samt en del af de tekniske detaljer, man må have med i overvejelserne, når man laver film.Karl Roos (1914-1951) var en dansk manuskriptforfatter, kortfilminstruktør og filmskribent. Han var forfatter og medforfatter til flere bøger om film og filmteori og var op gennem 1940’erne desuden speaker på både danske og udenlandske dokumentarfilm.

  • af Lasse Bo Andersen
    Fra 79,00 kr.

    Året er 1910. I det nye århundredes første årti har filmen – de levende billeder – skabt grobund for en helt ny og særdeles indbringende industri. Bernhard Bruun arbejder som bydreng hos en af byens filmfabrikker, Aarhus Films-Compagni, og drømmer om en fremtid inden for det nye billedmedie.Tingene tager fart, da filmfabrikkens direktør har en visionær plan på bedding, og da Bernhard møder den fornemme, men hemmelighedsfulde, frøken Edith Pedersen, der også har en drøm om at gøre karriere i filmens verden.Den unge frøken gør et dybt indtryk på Bernhard, men ikke alt udvikler sig, som han kunne ønske sig det – og samtidig rystes byen af et makabert mord, hvor offeret har været udsat for et angreb med stærkt ætsende syre.En stræbsom politimand sætter sig for at opklare sagen, men snart står det ham klart, at morderen har flere mord på samvittigheden, og da sporene pludselig peger i retning af filmfabrikken, må Bernhard se sig hvirvlet ind i jagten på den vanvittige syremorder ..."Det er et fint plot forfatteren har sat i spil. Samtidig er der meget research bag denne roman, som giver et flot og godt billede af filmverdenen i 1910 samt af Aarhus på den tid." – krimisiden.dk"En charmerende og hamrende underholdende spændingsroman. Kan kun varmt anbefale den." – gyseren.dk"En både meget ambitiøs og vellykket roman. En ganske herlig læseoplevelse." – Lektørudtalelse, DBC, Dansk BiblioteksCenter"Der er spænding og en god del humor ... det er rigtig god læsning." – bogrummet.dkSiden midten af 1990’erne har den danske tegneserietegner og forfatter Lasse Bo Andersen skrevet krimier og gyserfortællinger for børn. Han har også skrevet bøger til voksne og leveret historier og idéer til Anders And & Co.

  • af Linda Wendel
    69,00 kr.

    Der er ingen opskrift, der findes ingen genvej til at blive filmkunstner ..."Filmnoter" er tænkt som en guide – en slags kogebog, der trin for trin beskriver de overvejelser man bør og skal gøre sig for at kunne gennemføre en low-budget filmproduktion."Filmnoter" er også skrevet til filminteresserede, der gerne vil have indsigt i tanker og processer bag en filmproduktion.Linda Wendel er født i Virum i 1955 og debuterede som forfatter med "disko digte" i 1980. Hun er uddannet filminstruktør fra Den Danske Filmskole i 1984 og spillefilmsdebuterede med "Ballerup Boulevard" i 1986. Hun har skrevet og instrueret en række spillefilm, blandt andet "Baby" (2003), "Han, hun og Strindberg" (2006) og "One Shot" (2008). I 2011 modtog Linda Wendel Allen-prisen, som uddeles af Danske Dramatikeres Forbund.